Celsius Sverige

Camilla Läckberg: ”Det finns en skillnad mellan yttrandefrihet och kränkningar”

camilla_lackberg_6117

"Det är dags att vi alla börjar ta ansvar för det offentliga samtalet. Alla har rätt att vara den man är. Oavsett kön, ålder, sexualitet eller religion.", skriver författarinnan Camilla Läckberg på sin offentliga Instagram-profil som legat på is under ett par veckor. Nu är hon tillbaka med ett budskap, rätten att vara den man är. #jagärjag

– Jag är jag handlar om rätten är att vara sig själv, oavsett kön, religion, ålder eller sexualitet. Jag vill att fler människor ska våga uttrycka sig, vara öppna och delta i det offentliga samtalet, utan att behöva utsättas för upprepade kränkningar. Det gäller särskilt unga killar och tjejer, säger Läckberg i en intervju med Pause.

Under en längre tid har Läckberg blivit hånad och påhoppad i hennes sociala medier, främst riktat mot hennes förhållande med sin nuvarande sambo Simon Sköld. Nu känner hon att det är nog med näthat, det är dags att ta ansvar.

– Med en öppenhet i sociala medier inbjuds både ris och ros. Jag är den jag är och så även på Instagram. Jag är mycket öppen som person och vill dela med mig till de som valt att följa mig.   Om någon blir provocerad eller mår dåligt av mina inlägg finns alltid friheten att avfölja. Det är helt ok. Men som en offentlig person bär jag ett ansvar, tillsammans med andra opinionsbildare, att ta ett tydligt avstånd från allt mer hårdare tonfall och klimat på nätet, säger Läckberg.

Att kunna uttrycka sig fritt i sociala medier är något som är viktigt, anser Läckberg. Inte minst för att hålla en nära vardagsrelation med läsare och vänner.

– Det vackraste vi har i Sverige är vår yttrandefrihet. Men med den kommer även ett ansvar. Yttrandefrihet för mig handlar om rätten att fritt få dela sina tankar, åsikter och idéer, men det innebär inte rätten att få kränka någon annan. Det finns en skillnad mellan kränkningar och yttrandefrihet, även i sociala medier.

– Det har alltid varit viktigt för mig både som person och som författare att uttrycka mig på sociala medier. Mina egna kanaler är även starka plattformar för att driva viktiga frågeställningar som ligger mej nära om hjärtat som exempelvis rätten att vara den man är genom #jagärjag, fortsätter Läckberg.

Hur gör du för att handskas med den digitala offentligheten?
– Jag har inga problem med att leva i den digitala offentligheten. Jag har valt att ha en mycket öppen dialog på sociala medier. Men det betyder inte att jag inte har rätt till en personlig sfär, att jag inte har rätt att slippa kränkningar och att ha ett privatliv vid sidan av det jag delar med mig av. Mitt Instagram till exempel, är som ett vardagsrum där alla är välkomna att hänga. Det enda jag ber om är en respektfull ton.

 

 

 

AV VIKTORIA WYCKMAN ÅGREN

Madeleine Vall fighter på gott och ont

Madeleine Vall. Foto: Viktoria Wyckman

Som professionell fighter har hennes liv präglats av träning och att prestera, men också av förslitningsskador och smärtsamma påminnelser om det liv hon levt. Fast hon skulle ändå göra om det. Madeleine Vall är och kommer alltid vara en fighter.

Lottningen i Thaiboxnings-EM 2011 gav henne den längsta vägen till final, med de svåraste motståndarna, men Madeleine Vall gick hela vägen och vann sitt andra EM-guld. Det bästa fighterminnet, inte bara för guldet.
–  Vinster från matcher där man utmanats mentalt och haft extra tufft motstånd, är alltid de som känns bäst. Lyckas man dessutom tajma dessa matcher med en titel eller medalj är tillfredställelsen total, säger Madde.

Redan som fyraåring började Madde rida och hon tävlade i hoppning och dressyr fram till att hon fyllde 18 år. Då blev det fotboll där hon krigade sig till en plats i startelvan i ett division ett-lag.
–  Egentligen var jag inte särskilt bra, mest envis och snabb. Dessutom hade jag ett lite för hett temperament och åkte ut från planen lika snabbt som jag kom in.

Jag har betalat ett högt pris, men tycker fortfarande att det är värt det och jag skulle göra det igen. Fick jag leva om mitt liv skulle jag fortfarande välja att träna hårt, men också smart.

Kanske var det på grund av det heta temperamentet Madde för elva år sedan hittade sitt livs stora passion – Thaiboxning, som hon sedan dess sysslat med non-stop. Träningen har kommit att bli hennes stora passion
–  Det är nog en kombination av att jag haft turen av att hitta träningsformer jag verkligen tycker är roliga, att jag är så väldigt, nästintill jobbigt, tävlingsinriktad och att jag mår bra på insidan av att träna, säger hon.

Madde Vall. Foto: Viktoria Wyckman

Foto: Viktoria Wyckman

Enligt Maddes sätt att se på det, är den bästa träningsformen den realistiska som man får in i vardagslivet. Själv gillar hon funktionell träning som ger en användbar styrka, inte minst gillar hon kampsports- och tävlingsmoment som får henne att pressa sig lite extra och som går att mäta utveckling och resultat i. På senare tid har Madde även börjat uppskatta kravlös träning som yoga, där det inte existerar någon prestationshets, utan bara harmoni och balans.  (mer…)

AV VIKTORIA WYCKMAN ÅGREN

Skitiga och tuffa Toughest växer

Toughest Onico. Foto: Jacques Holst

Hinderbanetävlingarna gick bra i England, ännu bättre i USA och i Sverige har de också blivit en succé. Tävlingen består av åtta kilometer löpning med 40 tuffa och skitiga hinder längs vägen. 2015 kan du köra Toughest i bland annat Umeå, Malmö och Stockholm.

Foto (toppbild):  Jacques Holst

De började från noll och tänkte att det skulle vara roligt om 200 polare dök upp. Istället slöt 3 000 personer upp första året och andra året lockade Toughest 15 000 personer.

Toughest består av en åtta kilometer lång bana med över 40 mer eller mindre riktigt tuffa hinder. Även om inspirationen kommer från Tough Guy i England på 1980-talet och den senare Fun Run i USA, fokuserar Toughest på att framställa tävlingen som en hinderbana  utöver det vanliga.

–  Vi försöker vara kreativa och hela tiden komma på nya hinder. Dessutom har vi en annan approach än våra konkurrenter – vi försöker fånga in alla och vi har ett väldigt högt jämställdhetstänk, det är viktigt för oss, säger Per Ögren som startade Toughest tillsammans med de två vännerna Adam Feldt och Nils Franzén.

När man försöker fånga in alla, kräver det också att banan passar alla. Toughest har löst det genom att införa en straffrunda för varje hinder man inte klarar.
–  Då har man ett mål till nästa gång man kör loppet, att då ska jag klara det där hindret, fortsätter Per.

Toughest. Foto: Jesper Grønnemark

Toughest. Foto: Jesper Grønnemark

Varför har de här tävlingarna blivit så populära?
–  Allting som går bra i USA brukar gå bra i Sverige. De stora jättarna har gått bra där och sen har vi gjort vår grej av det. Sen kom Tough Viking i Stockholm och det är vi bara glada för, för det gör att det växer.

Per tror också att det handlar om drivkraften i människor – att de vill hitta nya utmaningar. Träningstrenden som formligen exploderat gör också sitt till för att bygga intresset för hinderbanetävlingarna.
–  Det ligger rätt i tiden. Dessutom är Toughest en samlingsgren. Vi har löpare, klättrare, skidåkare ja alla sorter av idrottsutövare. Det är som löpningens MMA kan man säga – det finns många aspekter helt enkelt.

De som är i toppen är bra löpare med lätt kroppsvikt.
–  Som har lätt för att lyfta sin egen kropp och som är smidiga.

AV REDAKTIONEN

Starka och välmående sommarben

sommarben

Celluliter hör livet till. Vill du ändå tona ner dem lite, är träning och djupmassage två sätt att bli av med dem. Här får du några tips på hur du håller dina ben starka, lena och välmående. 

För att träna benen behöver du nödvändigtvis inte springa en mil om dagen. Med små medel kan du stärka dina ben, till exempel genom att ta trapporna istället för hissen eller ta en powerwalk istället för bussen. Mår benen bra, ser de också ut att må bra. Du kan också göra de här enkla välgörande övningarna ett par gånger i veckan:

* Tåhävningar är en grymt bra övning för vaderna. Stå med tårna i en trappa. Höj och sänk benen cirka 40 gånger per ben.

* Knäböj är världens bästa övning och gör under för varenda muskel i benen, inklusive rumpan. Kör tre set om 15 repitioner.

* Sidolyft tränar innerlåren. Ligg på sidan och lyfta det övre benet upp och ner. Tre set med 20 repitioner per ben.

BENMASSAGE
Träning gör inte allt. Regelbunden benmassage ökar blodcirkulationen i benen vilket kan reducera förekomsten av celluliter. Gör såhär:

1. Värm upp hela benen genom att stryka dem nerifrån och upp med handflatorna. Använd hampaolja om din hud behöver extra fukt och mjukgöring.

2. Börja vid fötterna och jobba dig uppåt genom att göra cirkelrörelser med tummarna över musklerna. Tryck hårdare för att nå dem på djupet.

3. Gör långa mjuka drag över hela benen för att lugna musklerna.

EXFOLIERING
Döda hudceller gör huden torrare än vad den behöver vara. Genom att exfoliera huden regelbundet blir du av med de döda hudcellerna. Det kan du till exempel göra med en skrubbhandske.

RAKNING
Tillhör du dem så gärna tar bort oönskad hårväxt, har du säkert provat flera olika metoder – epilering, vaxning, hårborttagningskrämer och rakning är fyra sätt. Det finns inte ett sätt som passar alla

Epilering och vaxning rycker bort håret ända från roten, vilket gör benen lena lite längre. Men det kan också vara smärtsamt och orsaka röd hud och irritationer. Det är därför inte de bästa metoderna för dig med känslig hud.

Rakning är den mest populära formen av hårborttagning. Det är en smärtfri metod, som dessutom är ganska billig. Rakning tar bort fint och grovt hår och verkar också exfolierande. Till skillnad mot till exempel vaxning, måste du däremot göra det relativt ofta.

Konsten att göra rakningen effektiv och skonsam, är att välja en rakhyvel som passar din hudtyp, framför allt om du har torr eller känslig hud. Till exempel finns Gillette Venus rakhyvlar i flera olika varianter beroende på hur känslig hud du har.

Gillette Venus Embrace Sensitive Razor

ÅTERFUKTNING
När du har rakat dina ben är det otroligt viktigt att återfukta huden. Oavsett vilken kräm, lotion eller annat, som du föredrar, se till att smörja in benen medan huden fortfarande är varm efter dusch eller bad. På så sätt låser du in fukten och behåller huden mjuk, smidig och glänsande.

AV REDAKTIONEN

Celsius Sverige

I huvudet på Mia Skäringer

Mia Skäringer

Med humor och djup har hon klivit in i människors hjärtan och stökat om lite sådär på sitt egna Mia Skäringer-vis. Självutlämnandet är inte ändamålet i sig, istället vill hon få oss att känna att vi duger som vi är, precis det hon själv jobbar med.

Plötsligt står hon mitt i fotostudion utan BH och kommer med det briljanta förslaget om att vända nästa tröja bak och fram för att få till en annan känsla i bilden. Sekunden senare iscensätter hon besöket i en skobutik, hur hon tappert försökte ta sig framåt i de där grymt snygga, men ack så obekväma skorna. Hon berättar anekdoter från Mia & Klara, om dagen innan då hon var på möte inför nästa säsong av Solsidan. Vi pratar naturligtvis om Mia Skäringer, som vi träffat för att prata om saker bortom prestationer och karaktärsroller.

Mia Skäringer. Foto: Elin Parmhed

Mia Skäringer fotograferas av Pause chefredaktör Viktoria Wyckman Ågren. Foto: Elin Parmhed

Det är en typisk vintermorgon i Stockholm, för få minus för att vara behaglig kyla, när Mia kliver in i fotostudion. Hon möter upp med en varm kram och den där härliga värmländskan som bara hon har. Hon utstrålar något slags karismatiskt lugn och det känns som att just nu är hon bara här. Det där lugnet, som verkar vara en nödvändighet för att klara av den hektiska vardagen med sambo, tre barn, katt, hundar och en karriär som aldrig tycks peka annat än uppåt. (mer…)

AV VIKTORIA WYCKMAN ÅGREN

Njutbara förnödenheter

ost- och charkbricka. Foto: Viktoria Wyckman Ågren

Vad är påskmat när man kan sätta ihop en skön ostbricka med saker man älskar att njuta av? Pause ger dig en bricka full av inspirerande smaker inför nästa njutbara kväll.

Balans. Jobb, hälsosam mat, träning, ha tid för barnen, katterna, hundarna, fritidsintressen, vänner, handla, tvätta, städa, putsa fönster, inreda, instagramma, facebooka, vara perfekt, shoppa, sminka, fixa håret, skita, resa, möten, föräldramöten, sola, se perfekt ut. Vem är jag? vem är du? Vad vill jag vara? Vad känner jag? Vad gillar jag? Vad tycker jag är gott? Tid att njuta.

Pause njutningsbricka

Svingoda ostar
Boxholms Borgmästarost är ett säkert kort, medan den vita osten Brillat Savarin är att dö för, den är som en blandning av chèvre och brie (bara en sån sak).

Mörk choklad
Kan inte nog underskattas i kombination med ost.

Marmelad
Med melon- och vaniljsmak från Hugo Ericson Ost.

Blåmögelost
När du är lite mer vågad i smaken, är Gorgonzola Piccante ett givet kort även det på ostbrickan.

Godaste hårdosten
Reypenaer bjuder på så många smaker och är helt underbar tillsammans med en het chilimarmelad.

Boxholms vitlöksost
Brukar gå åt fort …

Kex
Det finns kex och det finns kex. Lägg lite krut även här för att förhöja ostsmakerna.

Chark
Tänk på att ha en mild, en smakrik och en stark variant. Mixen av smaker och styrka gör allt för att varje tugga ska få sin egen smakkombination. Dessutom öppnar det upp för alla att hitta sina favoriter, framför allt om du delar brickan med några vänner.

Foto: Viktoria Wyckman Ågren

AV ELIN PARMHED

Effektivt med kroppsviktsträning

Bodyweight Training System

Träningsband där den egna kroppsvikten används som motstånd, har slagit igenom stort de senaste åren, inte minst med TRX-banden. Vi har spanat in den svenskutvecklade varianten Bodyweight Training System.

Bodyweight Training System och andra typer av träningsband, är inte bara bra för den som har svårt att hinna med gymträning, det är även väldigt effektiv och skonsam träning. På en kvart går det att få till ett träningspass i stort sett var som helst.

Bandet är litet och tar mindre plats i resväskan än ett par joggingskor. Intensiteten bestämmer man själv och övningarna ger resultat oavsett var man lägger ambitionen.

I Bodyweights app (IOS) finns träningsprogram för nybörjare, för specifika kroppsdelar, tuffare pass, för hela kroppen och många fler. Det finns till och med ett pass som heter Hotel Room Total Body, som är 20 minuter långt och består av åtta övningar. Varje övning förklaras i text och bild eller i videoformat där man får se övningen ur flera olika vinklar.

Appen gör hela grejen när du vill komma igång med bandträning och vi gillar skarpt att det finns en nybörjarnivå – är du ovan eller aldrig har testat träning med hjälp av TRX eller Bodyweights variant, så börja där innan du lär dig hur systemet fungerar. Gå sedan vidare och utmana dig själv med mer avancerade övningar.

AV ELIN PARMHED

Behind the scenes med Mia Skäringer

Mia Skäringer. Foto: Elin Parmhed

Pause träffade Mia Skäringer för ett reportage inför nylanseringen av tidningen. Såhär såg det ut när Viktoria Wyckman Ågren fotade och intervjuade skådespelerskan.

Foto: Elin Parmhed

Mia Skäringer. Foto: Elin Parmhed Mia Skäringer. Foto: Elin Parmhed Mia Skäringer. Foto: Elin Parmhed Mia Skäringer. Foto: Elin Parmhed

AV ELIN PARMHED

Allt du behöver veta om forskolin

Self Fatloss Forskolin

Extrakt från örten coleus forskohlii har använts i tusentals år inom kinesisk och indisk medicin. Framför allt bidrar forskolin, ämnet som utvinns ur örten, till att öka fettförbränningen. Därför är det en populär ingrediens i kosttillskott som syftar till att just det.

Forskolin har, fram till nyligen, varit läkemedelsklassat i Sverige, men klassningen hävdes då det inte längre fanns några registrerade läkemedel innehållande ämnet.

Ämnet har framför allt en verkningsmekanism – det höjer nivåerna av ämnet cAMP inuti våra celler, med en mängd fysiologiska effekter som följd. Under normala förhållanden höjs cAMP-nivåerna när vi tränar hårt eller äter lite – till exempel gör ett adrenalinpåslag att nivåerna ökar. (mer…)

AV MAGNUS WESTBERG

Celsius Sverige

Artistens knep för fina lösögonfransar

Lady Francescca. Foto: Elin Parmhed

Lösögonfransar skapar illusionen av ett större öga, ger en intensivare blick och ramar in ansiktet. Burleskartisten Lady Francescca delar med sig av sina knep för att få till de perfekta fransarna.

Man skulle kunna säga att lösögonfransar har en magisk kraft. Från korta till långa skapar de illusionen av större ögon och en mer genomträngande blick. För en artist i allmänhet, och burleskartist i synnerhet, gör de även ögonen mer synliga på scen.
–  Det syns också när jag viftar på ögonfransarna och det bidrar till det överdrivna i flirtigheten, säger Lady Francescca, en av Sveriges främsta burleskartister, bland annat nyligen krönt Queen of Geneva Burlesque Festival.

Hennes lösögonfransar har visserligen bilvit länge och längre med åren, men nu har hon hittat sin längd.
–  De är proportionerliga till min karaktär och mitt ansikte  –  det kommer fram bäst med de här fransarna. När jag är mitt privata jag och har frallor på mig, använder jag kortare fransar som bara ger en något mer intensivt intryck och ramar in mitt vardagsansikte.

Lösögonfransar säljs för det mesta med en och samma bredd. Men alla ögon är inte lika breda, därför behöver du klippa till fransarna innan du använder dem.
–  Det här är ett misstag många gör, säger Lady Francescca. De använder fransarna direkt, utan att anpassa dem till sina egna ögon. Ditt vänster- och högeröga är också olika, så du måste klippa till dem efter varje öga. Det gör du genom att sätta fransen, utan lim på, mot den yttre sidan av ögat och sedan lägga den inåt. Klipp bort det som blir över när du nått den inre kanten.

Längden på fransarna är upp till dig, det gäller att testa sig fram och se vad som passar just dina ögon och ditt ansikte. Lady Francesccas tips är att börja kortare för att vänja dig vid att ha lösögonfransar, och sedan prova längre varianter.
–  Man vill att de ska se ganska naturliga ut. Ju längre fransar du har, desto mer döljer du ögonen och din sminkning i övrigt.  Fransar med fjädrar i eller fransar med färg, framhäver inte ögat lika bra som vanliga svarta fransar, men det är en smaksak vad man är ute efter – har man extrema fransar måste hela sminkningen matcha för att inte hela ansiktet ska se konstigt ut.

Innan fransarna åker på ska du göra övrig ögonsminkning, inklusive eyeliner och mascara. Steg ett när man ska sätta på sig fransarna, är att slänga limmet som följer med lösögonfransarna.
–  Använd aldrig det, det är skräp och fransarna kommer att lossna efter en kvart. Märket Duo hamnar i topp på de flesta listor, men är liksom många andra märken inget för latexallergiker. Det finns lim som är svarta och de som blir klara i färgen. Personligen använder jag det svarta för att det ger en annan svärta och intensitet till mina ögon.

Applicerandet av fransarna är sedan en konst i sig.
–  Stryk på en lagom tjock remsa lim och lägg lite extra lim i franshörnen där det är mer känsligt att det lossnar. Låt det sedan torka, tills limmet blivit mörkt (det klara limmet ändrar inte färg när det torkar). Är det halvtorrt eller nästan torrt kommer fransen att fastna på ögat direkt istället för att åka omkring som det gör när limmet är blött. Under tiden jag väntar på att limmet ska torka, duttar jag en rand med ögonfranslim på min eyeliner där fransen ska sitta. Då kommer fransen att sitta på mycket, mycket bättre.

Sedan halvblundar du, börjar ytterst och tar hjälp av en tops för att dutta fast fransen utifrån och in. Böj därefter upp fransarna med en tops under maximalt en minut.

AV ELIN PARMHED

Celsius Sverige